dimarts, 9 de novembre del 2010

Activitat 3: La família romana

Visualitzeu aquest vídeo:


Ara, llegiu aquest text:

Hola amics! m'agradaria acompanyar-vos a fer una passejada pel món romà. Abans, us explicaré qui sóc i us presentaré a la meva familia.
Jo em dic MARCUS VALERIUS RUFUS tinc tretze anys i faig honor, com altra gent de la meva família al meu COGNOMEN. Vivim en una ciutat anomenada Ostia, que es troba molt a prop de Roma, a la riba de la Mar Mediterrània.
Tinc una germana gran que es diu VALERIA, té quinze anys. Em sembla que aviat la perdré de vista perquè està fent els preparatius pel seu casament.
La meva germana petita es diu VALERIA SECUNDA, té cinc anys i l'anomenem Lepida,perquè és molt dolça. Aviat, però serem quatre germans, ja que la meva mare AURELIA està embarassada.
El meu pare QUINTUS VALERIUS RUFUS, comença a estar preocupat, veu que la nostra vivenda s'està quedant petita. Heu de tenir present que també viuen amb nosaltres el MAXIMUS, el MINIMUS i l'ALBINA els nostres esclaus.
L'Albina ajuda a la meva mare a portar la casa, tasca pròpia de les MATRONESS romanes. El maximus i en Minimus estan al servei del meu pare per ajudar-lo en el seu negoci. De fet tots els membres de la família l'hem d'obeir perquè és el PATERFAMILIAS.
Els meus avis paters, LUCIUS VALERIUS RUFUS i TERENTIA no viuen amb nosaltres, tot i que passem les vacances a casa seva i alguna vegada vénen a visitar-nos. S'estan a una vil.la prop de Puteoli a la badia de Nàpols.
Els altres avis, CNAUS AURELIUS FIGULUS i SMPRONIA , no els veig mai perquè viuen lluny, a Hispània; potser els veuré quan es casi la Valeria.

Molt bé, ara toca contestar aquestes preguntes:
Sobre el vídeo:
1) Com es deia al fill o a la filla primigènia ( el que naixia el primer o primera) d'una família a Catalunya?
2) De quina ciutat romana és la família que apareix en el reportatge? Busca informació sobre aquesta ciutat romana: on està ubicada? Com era el plànol de la ciutat? Era una ciutat important?
3) Explica com era una casa romana i fes un esquema senyalant les parts.
4) Sempronius era el Paterfamilias. Què significava això i quins drets tenia?
5) Per què era tant important el matrimoni sobretot per les classes benestants?
6) Com es diu el pentinat que li fan a la núvia? I el vel que li posen?
7) Quants anys té la núvia i quants anys té el nuvi?
8) Quin ritual fan servir per esbrinar el destí de la parella?
9) Si als nostres casaments els nuvis es fan un petó per confirmar-lo, com ho feien els romans?
10) Un cop fet el convit on anaven els nuvis i els convidats? I què feien?
11) Què representaven l'aigua i el foc?

Sobre el text:
1) Llegeix atentament el text i fes un arbre genealògic dels Valerius Rufus (pots fer l'activitat a la teva llibreta)
2) Busca què vol dir :
  • Esclau
  • Matrona
  • Paterfamilias